Werkplezier

Werkplezier, één van de pijlers van werkgeluk. Jij wil ook dat je mensen plezier in hun werk ervaren.

voorstelrondje, eng, benauwd, voldoening, werkplezier-werkgever

Lol met elkaar

Je zou het liefste willen dat je werknemers plezier met elkaar hebben. Dat ze zich vrij voelen om met elkaar te praten over van alles. Want jij weet dat ze dan ook veel beter gaan presteren.

Werkplezier, hoe doe je dat dan?

Werkplezier. Waar hangt dat allemaal van af?

Hoe krijgt jouw medewerker weer plezier in zijn werk.

Wat kan jij doen.

Aan de hand van de vijf talen van liefde ga ik jou tools geven je bedrijf, je organisatie om te toveren in een plek waar de medewerkers plezier hebben in hun werk.

Zo kan jij ervoor zorgen dat die mooie werknemers in jouw organisatie blijven.

De vijf talen van liefde, voor meer werkplezier

  • positieve woorden

    Zég het als je een medewerker waardeert. Geef hem een persoonlijk kaartje. Laat het blijken in je organisatie dat er een cultuur heerst van positieve woorden. Als er een nieuwsbrief gestuurd wordt, benadruk de goede woorden. Laat je waardering ook dan blijken. Gebruik je complimenten, niet in het algemeen, maar heel specifiek. 'Wat sloot jij dat telefoongesprek mooi af. Je gaf daarmee de klant echt een gevoel van HOOP.'

  • tijd en aandacht

    Jouw tijd is kostbaar. Hoe mooi als je die dan gebruikt in het voordeel van je medewerker. Plan tijd in, om een gezellig praatje te houden, om te informeren hoe het met schoonvader is, en of de slaapproblemen al een beetje minder geworden zijn. Zet de momenten in je agenda. Zorg ervoor dat er gekletst wordt bij het koffiezetapparaat. En als de medewerkers elkaar weinig zien, zorg ervoor dat er momenten zijn dat ze elkaar kunnen spreken.

  • dienen

    Hoe blij wordt ze, als je alleen maar zegt: 'Wat kan ik voor je doen.' Of: 'Zal ik even die klant voor je bellen?' Zal ik je helpen met het dossier?' 'Ik weet wel iemand die graag schoonmaakt. Zal ik eens informeren?'

  • cadeautjes krijgen

    Zo mooi als je een cadeautje kan geven dat heel persoonlijk is. In plaats van voor iedereen een fles rode wijn, ook de geheelonthouder, ook diegene die alleen witte wijn drinkt, maar een momentje nadenken voordat je een cadeautje geeft. En als het dan toch een bon wordt, een persoonlijk kaartje: 'Misschien zou je deze bon voor een mooi boek kunnen gebruiken, ik heb wel een boekentip.' 'Je zou deze bon zomaar kunnen gebruiken om te gaan teaen met je zus. Dat doe je toch zo graag? 'Eindelijk de mogelijkheid je staafmixer te vervangen?'

  • lichamelijk contact

    Als dit de taal is van je collega of medewerker: een klap op de schouder, een arm om iemand heen, de onderarm aanraken.

Voorkeurstaal

Iedereen heeft zijn eigen voorkeurstaal, zijn eigen moedertaal. 

De een houdt van mooie woorden, de ander wil samen wat doen, weer een ander houdt van lichamelijk contact.

De kunst is, om meer talen te leren en gebruiken, en zo erachter te komen dat mensen gaan groeien in jouw organisatie.

Een prachtige methode die ervoor zorgt dat jouw organisatie gezond blijft en floreert.

Een boek: de vijf talen van waardering op het werk, leidraad voor meer werkplezier.

liefdestalen, wer, waardering
In het boek vind je een code om een test te doen. Leerzaam!

Zeg jij het altijd als je vindt dat iemand goed werk geleverd heeft? Of vind je dat iemand daar al voor betaald krijgt en laat je een compliment achterwege of blijft het beperkt tot een bos bloemen aan het einde van een dienstverband?

“Uit een onderzoek dat onlangs plaatsvond bleek dat 50% van de medewerkers hun baan opzegden vanwege een tekort aan waardering.”

In een Servant-Leadership omgeving is het belangrijk dat je jouw medewerkers waardeert en dit zichtbaar maakt. Daarmee zorg je ervoor dat mensen zich gezien en erkent voelen en zal het werk er een stuk leuker van worden. Medewerkers die zich gewaardeerd voelen, ontwikkelen zich namelijk tot initiatiefrijke en meedenkende medewerkers. Uit een onderzoek dat onlangs plaatsvond bleek dat 50% van de medewerkers hun baan opzegden vanwege een tekort aan waardering. Regelmatig je waardering als leidinggevende uitspreken is dus van groot belang voor een vitale en succesvolle organisatie. Zie verder het artikel van Carla de Ruiter.

Wat woorden doen

Woorden hebben kracht.

Bobby Schuler, een Amerikaanse dominee, heeft het er nogal eens over: de kracht van woorden.

Gebruik positieve woorden om meer werkplezier te creëren.

Als je als leidinggevende lief en aardig bent, levert dat op den duur het meeste op. Klinkt soft hè, én het blijkt zo te werken.

Video afspelen over lieve woorden

En dienen doe je zo:

Video afspelen over naastenliefde, dienend

Een organisatie waar vaak gevraagd wordt: ‘Wat kan ik voor je doen?’

Dat zal een bedrijf zijn waar mensen meer werkplezier zullen ervaren.

Daar word je toch blij van.

En dan komt erna: ‘Wat is jouw, wat is mijn verantwoordelijkheid. Van wie is deze taak.’

In die volgorde.

Pijlers van dienend leiderschap

Misschien is het best helpend om ook iets te lezen van Larry Spears.

Als je op de foto klikt vind je een artikel van zijn hand.

Wat is er mooier dan dienend leiderschap. Het zou zo maar goed kunnen, dat er dan meer werkgeluk ontstaat, in de hele organisatie.

Dit zijn enkele pijlers die Larry Spears noemt:

  • luisteren
  • empathie
  • helen van relaties
  • rentmeesterschap
  • inzetten op de groei van mensen
  • bouwen aan een community

En jij weet dat goede, mooie woorden, complimenten, de sfeer op de werkvloer beter maken.

Video afspelen over positieve woorden