Helende Verhalen als therapie
Helende Verhalen bevatten een verborgen boodschap die jou kan helpen met een trauma of een moeilijke gebeurtenis om te gaan.
voor kinderen en volwassenen
Meer geluk in het leven van jou en het kind
In het bedrijfsleven heeft men ontdekt dat storytelling werkt. Bij verhalen, zoekt ons brein naar soortgelijke gebeurtenissen die wij meegemaakt hebben. Op die manier worden we geraakt. Bij storytelling ontstaat een band met het bedrijf, waardoor klanten uiteindelijk gaan kopen. Bij Helende Verhalen voel je de erkenning, waardoor je je weer de moeite waard voelt. Bovendien biedt een Helend Verhaal oplossingen, die je als vanzelf gaat inzetten. Dat maakt je sterker. Eén van de belangrijkste elementen in een Helend Verhaal is het gebruik van zelfcompassie. Je gaat daardoor jezelf beter begrijpen en waarderen. Verschillende studies bewijzen dat zelfcompassie helender is dan zelfvertrouwen. Je gaat weer lichter door het leven. Daarom kan een helend verhaal therapeutisch werken.
Joseph Campbell ontdekte dat alle sprookjes en heldenverhalen zoveel impact hebben, omdat steeds dezelfde componenten een rol spelen. Dit noemt hij de ‘Helende Reis’. Het gaat over een reis, een uitdaging, een helper, een moeilijkheid, er weer bovenop komen. Deze componenten zullen altijd in het Helende Verhaal voorkomen. Het is niet voor niets dat de sprookjes en legendes eeuwenlang invloed hebben. Zo zal een Helend Verhaal impact hebben, en zeker als het verhaal speciaal voor jou geschreven is. Wat een heerlijke, aantrekkelijke, eenvoudige therapie.
Helende Verhalen in de klas
frustratie: hoe help je alle kinderen in de klas
Wat mij in de klas wel eens frustreerde, toen ik nog juf was: Ik kon niet alle kinderen geven wat ze nodig hadden. Ik had de verantwoording over een groep kinderen en ze hadden allemaal een rugzakje, wel of niet gediagnosticeerd. En therapie, dat kon ik niet geven.
Ik was geen echte juf. Zo voelde dat althans voor mij. Natuurlijk, ze moesten bij mij in groep 3 en 4 leren rekenen en lezen en in de hogere groepen wel wat leren over de zaakvakken, staartdelingen, begrijpend lezen. Maar op één of andere manier wilde ik ze wat bijbrengen wat hen gelukkiger zou kunnen maken. Ik wilde zo graag dat ze hun ziel zouden uitzingen, hoopte dat ze hun gevoelens zouden uiten door mooi te communiceren en het creatieve in zich te ontdekken en mijn wens was dat ze zich zouden verwonderen als ze keken naar de sterren hemel, een goed verhaal lazen, kunst zagen. Dat ze gelukkig werden, dát wilde ik bereiken. Net of ik dat kon…, maar ik wilde het zo graag.
worstelen
Ik zag kinderen worstelen als hun ouders waren gescheiden, ze hun boosheid niet konden uiten, soms zo weinig zelfvertrouwen hadden. Wat ik in de klas vooral wilde bieden was: veiligheid. Ik was ervan overtuigd, dat ze alleen dan, maar dan ook echt alleen dán konden leren.
Ik zong veel met ze, tekende vaak, las nogal eens voor. Alles, binnen de hekjes en muren die ik ervoer in het onderwijs-systeem. Ik had het veel en veel meer willen doen. Maar ja, je werd afgerekend op de prestaties, cito scores. Niet zo zeer door ouders, directie of bestuur. Mar wel door de inspectie. Dat gaf druk.
gedragsspecialist
Toen ik de opleiding Gedragsspecialist volgde, heb ik me toegelegd op ‘Helende Verhalen’ en ook op ‘Echtscheiding’. Dat waren de twee onderwerpen die ik extra aandacht kon geven. Ik studeerde er ook op af.
Een wereld ging voor mij open. Ik bezocht schrijvers die verstand hadden van Helende Verhalen en ze ook nog eens schreven, ik las bundels en ging ze voorlezen voor de kinderen. Op een gegeven moment, tijdens een beetje roerige periode op school, had ik behoefte om een beetje creatief bezig te zijn. Ik ben begonnen met verhalen te schrijven voor de kinderen van mijn klas. Wat was dat heerlijk. Ik heb voor elk kind een verhaal geschreven. Elke vrijdag las ik een verhaal voor. Ik vertelde de kinderen niet voor wie het verhaal was, dat ik geschreven had. Maar het kind voor wie het bedoeld was, wist het, van binnen. En bij hem of haar deed het zijn werk. De boodschap: ‘Wat naar wat je soms ervaart én je bent een prachtig mens!‘ kwam vaak binnen.
In die periode werd het schrijven en het voorlezen en er samen van genieten voor mij een prachtige vulling en verwerking van mijn leven van dat moment. Het mes sneed aan twee kanten: de kinderen blij én ik ook. Dat voelde als therapie voor de klas en de juf.
elke leerkracht
Wat zou het heerlijk zijn als elke juf, meester het schrijven van Helende Verhalen zou beheersen. Het is niet zo moeilijk. Je hoeft helemaal niet goed te kunnen schrijven. Even de kneepjes van het vak doorhebben, dat is alles. Je hoeft tenslotte de verhalen niet persé uit te geven. Binnen komen bij de kinderen van je klas, dat doe je met zo’n verhaal. En dat kan iedereen.
Max en zijn vriendjes
Leef mee met de apen in het bos! Ze maken van alles mee. Eén aapje houdt niet van veranderingen, een ander aapje heeft weinig zelfvertrouwen, weer een ander heeft heel druk gedrag. Er is een aapje wiens vader en moeder gescheiden zijn, een aapje wordt gepest. Alle apen maken wel eens iets akeligs mee. En ze komen er allemaal achter dat ze oké, uniek zijn. Elke aap is de moeite waard. Ontdek hoe heerlijk het is om deze verhalen voor te lezen. Jij en je kind zullen genieten van de verhalen en illustraties. En hij of zij krijgt er nog meer zelfvertrouwen van ook! Geschikt voor thuis, op school en tijdens de therapie. Bestel voor 23.00 uur, en de volgende werkdag krijg je het boek in de bus.
Ook genieten van deze verhalen? Klik op het plaatje.
Help, mijn kind kan niet slapen. Ik heb al van alles geprobeerd.
Het is zo afschuwelijk als je kind niet gaat slapen, of telkens wakker wordt. Je hebt misschien al potjes melatonine gekocht, heel veel verhaaltjes voorgelezen, de rug of de voeten gemasseerd. Het zou goed kunnen dat je kind bij jou in bed ligt, of dat je zelf honderd keer je bed uit gaat, omdat je kind wakker wordt van nachtmerries. Om moedeloos van te worden. Er kan van alles aan de hand zijn. Misschien wordt je kind gepest, of vindt hij de school gewoon moeilijk of eng. Het kan zijn dat hij een dierbare heeft verloren. Soms weet je echt niet waarom je kind niet makkelijk gaat slapen.
Een helend verhaal helpt
Ik schrijf Helende Verhalen. In dat verhaal is de hoofdpersoon meestal een dier, bijvoorbeeld het lievelingsdier van het kind. Het dier maakt dingen mee, die veel lijken op de dingen die het kind meegemaakt heeft. Er komt dan een wijs dier op de proppen. Die biedt de hoofdpersoon één of meer oplossingen aan. Het kind pakt dan, onbewust, een oplossing op, en voelt dit als een eigen beslissing. Dit maakt hem krachtig. Hij kan oplossingen verzinnen! En het verhaal loopt goed af. En bij zich zelf kan het kind dan denken en voelen: ‘Ik ben helemaal oké’ of ‘Mijn dierbare zit toch nog in een mooi plekje in mijn hart’ of ‘Soms ben ik zo sterk als een leeuw’ of ‘Misschien ben ik niet sterk, maar wél slim’. Juist bij kinderen werkt dit zo goed.
Voor hen is het helemaal niet moeilijk, als ze in een boom klimmen, daar een zeilmast in te zien, of in een bad, de zee, of in een rijtje stoelen een trein. Dat werkt mee bij Helende Verhalen. Overigens, zolang jij je nog kan inleven in een ander, je een blij gevoel krijgt bij een fijne herinnering, of angstig kan worden bij de gedachte van iets dat (misschien) nog zou gebeuren, of kan fantaseren over wat je zou gaan doen als je de lotto wint, dan zou het jou ook nog kunnen helpen.
schrijf zelf een helend verhaal
Het is niet moeilijk om een Helend Verhaal te schrijven. Ik heb voor jou een video gemaakt waarin ik je uitleg hoe je zo’n verhaal maakt.
Aarzel niet, neem contact op.
Wil je meer informatie of even van gedachten wisselen?
Vul dit formulier in, of bel 0611287304
* De verhalen die ik schrijf, blijven het eigendom van Helende Verhalen.